keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Luovutan

Luovutuspäivä koitti ja kansalainen suuntasi Pirkanmaan perämetsistä Järvenpäähän Mäkelän Autoon hakemaan omaansa. Kaikki oikeat junat kulkivat ajallaan, joten siinä suhteessa ei tullut yllätyksiä. Yllätyksiä oli sen sijaan luvassa autoliikkeessä.

Suurin yllätys oli se, että autossa oli alla sovittujen Hakkapeliitta R2 kitkojen sijaan nastalliset Hakkapeliitta 8:t. Hakumatkalla oli mittaa ja töihinkin pitäisi ehtiä, joten en nostanut tästä suurempaa elämää. Mennään tämäkin kausi totutusti nastoilla ja mietiään seuraavan rengassarjan yhteydessä kitka-asiaa uudelleen. Toki ne kitkat olisi saanut alle runsaan tunnin odottelun lopputuloksena, mutta ei napannut niin paljoa.

Toinen yllätys oli se, että Mäkelän Auto tankkaa uusiin autoihin neljäsosatankillisen bensaa ja "hieman" lasinpesunestettä. Ilmeisesti nämä ovat niitä nk. säästötoimenpiteitä, joilla pyritään neutraloimaan innostunutta asiakasta. Koska jämätankilla ei olisi päässyt kotiin asti, niin matka lähti käyntiin lähimmän huoltoaseman kautta.

Kolmantena yllätyksenä kuulin, että auto oli parin viikon ajan ollut autoliikkeessä näytillä ja rassattavana, kun luovutuksessa kesti "kiireiden vuoksi" sen kolme viikkoa. En nyt ota sen enempää kantaa näihin kyseisen autoliikkeen toimintamalleihin, mutta terveisiä tämän ilmaisen mainoksen edestä vaan sinne päin.

Ajokokemusta on nyt noin 150km. Normal modella ajelin ja vanhaan alustatuunattuun ST200 Mondeoon verrattuna ohjaus oli tunnottomampi, DSG vaatii hieman totuttelua, mutta Adaptive Cruise Control automaattilaatikon kanssa on muikea ominaisuus. Edellisestä automaattiajelusta onkin aikaa lähemmäs 10 vuotta ja kertaalleen vasen jalka oli nousevinaan lepuutuspolkimelta.

Tarjouspyynnöistä oli aiemmin puhetta ja tässä lopputulemat:

  • Tampereen Autopesu: Ceramic Pro 9H + Light + Lasipintojen käsittely kattoluukulliseen Octavia Combiin 600€ .
  • Carlake Kangasala: 
    • Täysturva-ruosteenestokäsittely uuteen autoon kampanja-alennuksella 760€. 
    • Tuplaturva-käsittely 980€. 
    • Aineilla tehtävä äänieristyskäsittely optiona +200€, missä tehdään yksi ylimääräinen kerros samalla alusta-aineella pyöräkoteloihin ja pohjaan. 
    • Tarkemmat tiedot käsittelyistä Finikorin sivuilta
  • Senotec Nokia: 
    • Tectyl Ohjelma- ruosteenestokäsitttely, Tectyl Noise Stopping- peruskäsittely (erillinen äänieristysmassa kaikkiin pyöräkoteloihin sekä tavaratilan alle) sekä Gooze Glass- lasipinnoitus yhteishintaan 1350€
    • Sama paketti Tectyl Longlife- käsittelynä, jossa kotelot suojataan kahteen kertaan 1550€.
    • Optiona takatilan äänieristys (tavaratilan pohja ja takakyljet sekä takaluukku) 290€ ja lisäksi kaikkien ovien äänieristäminen hintaan 450€.
    • "Sisätilojen äänieristyksissä käytämme useita erilaisia, parhaiksi todettuja materiaaleja, jolloin eristyksestä saadaan paras mahdollinen."
    • Tarkemmat tiedot käsittelyistä Senotecin sivuilta
Kerroin äänieristykseen liittyvässä tarjouspyynnössä tekeväni itse sisäpuolisen äänieristyksen kesällä. Senotec halusi liittää nuo äänieristykset mukaan, "sillä suoja-aineet rajoittavat melko paljon materiaalin liimausta takatiloihin ja oviin, minkä vuoksi sisäpuolinen äänieristys on parempi tehdä ennen ruosteenestokäsittelyä." Tämä pitää varmaankin paikkansa, koska kertaalleen kotelosuoja-aineita jälkeenpäin sormeilleena ne tuntuvat aika rasvaisilta.

Ajoin auton suoraan autoliikkeestä Tampereen Autopesuun Ceramic Pro-käsittelyyn, missä menee pari päivää. Pyysin samalla irroittamaan takaluukusta merkit pois. Tämän vuoksi Senotecin tarjouksesta voi laskea tuon lasipinnoitteen osuuden pois, olkoon sen arvo vaikkapa 100€.

Tässä on nyt sellainen ongelmanpoikanen, että en halua teettää tuota sisäpuolista äänieristystä muilla, koska tarkoitukseni on vaihtaa samalla etuoviin kaiutinelementit ja mahdollisesti modata Cantonin subbaria. Kaiutinelementit tarvitsevat todennäköisesti jonkin sortin soviterengasta ja subbarin modaaminen edellyttää niin ikään takatilan purkamista, joten äänieristys bitumimatoilla yms menee melko pienellä vaivalla samassa yhteydessä. Lämmintä puuhastelutilaa minulla ei ole, joten itse tehtynä täytyy odottaa kesään. Toisaalta aloin miettimään kuinkahan paljon ylimääräistä massaa nuo kaiutinelementit saavat kartioihinsa, kun ovikoteloihin ruiskutetaan kotelosuojaa sisään.

Pitänee vetää hatusta yet another vaihtoehto, missä ruosteenestokäsittelyssä jätetään ovet ja takaluukku käsittelemättä. Näin saisi alustan ja kotelot suojattua ja voisin itse tuunata ovet + takaluukun kesällä. Kai niihin voi samassa yhteydessä ruutailla kotelosuojaa spraypullosta sisään, kun äänieristykset on tehty. Tällöin pystyy myös suojamaan kaiutinelementit ylimääräiseltä kuonalta. 

Lopuksi muutama kuva autoliikkeessä otettuna. Talvikiekkojen vanteet (Denom) täytynee tuunata mustiksi kesän aikana.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.